‘Blueberry’ – et tilbud til nye sejlere

    ‘Blueberry’ – en Granada 23, ejet af SSF – er et tilbud til dig, der lige har fået duelighedsbevis og gerne vil på vandet, men endnu ikke har egen havneplads og båd. SSF fik en båd foræret, ‘Mora’, som nyuddannede medlemmer kunne sejle med, mens de ventede på en havneplads. Mora sejlede et par år, men blev hugget op, fordi den var i for ringe stand. I stedet købte foreningen en båd af rederiet Nielsen & Nielsen, faktisk fru Nielsens lille blå Granada 23. Deraf navnet.

    Man skal tilmelde sig ”Blueberry” på kontoret i åbningstiden. Det koster 1.500 kr. og man skal medbringe sit duelighedsbevis og sit medlemsnummer. Man har nu ret til at booke sin tid ind på Google-kalenderen, hvor der er plads, og tage på dagsejlads eller weekendture med båden. Man skal huske, at når man sejler i ‘Blueberry’, repræsenterer man SSF. Efter endt sejlads sikrer man sig, at båden efterlades i pæn stand. Når du sejler i ‘Blueberry’, forpligter du dig til at deltage i klargøring/vedligehold af båden samt være til rådighed ved isætning og optagning. Vi er på nuværende tidspunkt cirka 10 medlemmer, med fokus på hyggeligt socialt samvær, sejlads og naturoplevelser. Hvis du har lyst til at komme forbi og få en prøvetur, så forsøger vi hver tirsdag i sæsonen at tage ud på en fælles tur. For mere information skriv venligst til blueberry@sundby-sejlforening.dk.

    Retningslinje for sejlads med båden:

    Checkliste før sejlads:

    • Reserver båden i Googlegroup BlueBerryBoat og tjek om der er nyheder eller meddelelser angående båden.
    • Tjek vejrudsigten inden du tager ned til båden
    • Påklædning
    • Redningsvest
    • Sko uden sorte såler / der ikke sætter mærker på dækket
    • Varmt tøj til turen. Sæt flag!
    • Tjek benzin niveau
    • Tjek sejl og rig
    • Tjek strøm og lys i lanterne
    • Fjern fendere og klargør fald og skøder
    • Start tjek af motor
    • Sæt benzin tilførslen i styrbord side i lodret stilling (intern tank).
    • Åben for luftskrue i toppen af tanken.
    • Påfør dødemands knap (ligger i bestik skuffe)
    • Sænk motor i vandet
    • Sæt gashåndtag på mærke for start
    • Choker på skrå – cirka klokken 2 stilling
    • Hiv i starthåndtag (det er den med snoren)
    • Husk at slå choker fra når motoren har kørt et stykke tid.
    • Redningsvesten skal anvendes når man sejler.
    • Løs fortøjning og læg til ved pæl hvis sejl skal sættes
    • Vælg en pæl så sejlene kan sættes mod vinden, og at der kan lægges fra på betryggende vis.
    • Hvis du er usikker på at sætte sejl og sejle ud og ind af havnen for sejl, så lad være og brug motoren i stedet for.
    • Husk – du har taget duelighedsbevis – sejl fornuftigt.

    Efter sejlads:

    • Stryg sejlene inden du kommer i havn,
    • brug motoren hvis du er alene eller usikker.
    • Hvis der er meget vind, så brug en af pælene som første fortøjning.
    • Afrig sejl. Storsejl foldes pænt på bommen, forsejl lægges sammen (på land) og lægges i pose hvis de er tørre, ellers lad dem ligge i kahytten til tørring, og pak dem sammen når de er blevet tørre.
    • Motor skal tilbage i udgangsstilling, for detaljer se ”start tjek af motor”
    • Bind fald ud fra masten.
    • Strømmen skal være slukket. Op er slukket, ned er tændt på hovedafbryder.
    • Fortøjning skal være således at båden kan bevæge sig, men den må ikke kunne ramme kajen.
    • Ser båden fin og ordentlig ud – ellers så giv den en tur med vand og skrubbe.
    • Skriv lidt i logbogen – enten i Googlegroup eller i logbogen ombord på båden.
    • Skader eller mindre ting, som man ikke selv umiddelbart kan udbedre, skal meldes til bådsmanden (Peter i år) og skrives på Googlegroup.

    dsc_7935-2