Fhv. formand for SSF Hans Guldager er død den 7. september

sejle

Hans Egon Lønholt Guldager
6. december 1932 – 7. september 2016

Strandparkens far, Hans Egon Lønholt Guldager, Dragør, er død 83 år gammel efter kort tids sygdom.

Hans Guldager opnåede megen anerkendelse i sit liv. Han skabte ideen om Amager Strandpark, han skabte arbejdspladser som direktør, han var som formand for Sundby Sejlforening aktiv i foreningslivet og blev udnævnt til Årets Ama’rkaner i 2004.

Mønsterbryder
Hans Guldager var en mønsterbryder. Han voksede op under vanskelige kår i det dengang forfaldne indre Københavns mørke baggårde, men flyttede i de første besættelsesår til Nyhavn. Her slog skibene og eventyret rod i ham.

Malermester
Efter endt skolegang stræbte Hans Guldager efter at komme til havs. Hans mor sørgede dog for, at han fik en læreplads som maler.
Malerarbejdet bragte den unge Guldager til det Amager, han satte så stort præg og pris på. Hans Guldager malede bl.a. flyene i Københavns Lufthavn, han malede store sendinger af styrthjelme, og han malede huse og palæer, inden han i 1960 grundlagde sin egen virksomhed, Malerfirmaet Hans Guldager.
Som malermester opdagede han hurtigt ‘gør-det-selv-bølgen’. Hans Guldager var blandt de første, som så mulighederne i at åbne forretninger og sælge tapet, maling og pensler til de mange, der med 1970’ernes større velstand og mere fritid selv ville male vægge og lofter.
Hans Guldager opdagede, at nok blev der arbejde til færre malere, men mængden af maling vil være den samme. Malerfirmaet Hans Guldager A/S var og er en grundsten i Flügger Farver-kæden, hvor han i mange år sad i bestyrelsen.

Formand i Sundby Sejlforening
Hans Guldager holdt livet igennem fast i sin drøm om havet. Han købte båd og fik havneplads i Sundby Sejlforening, som til det sidste var centrum i hans liv.
Da Hans Guldager i 1973 overtog formandsposten i Sundby Sejlforening, havde han allerede været klubbens kapsejladschef. Hans Guldager blev med 12 år på posten den længst siddende formand i sejlklubbens historie.
I Hans Guldagers tid som formand voksede foreningen. Samtidig var han aktiv i Friluftsrådet og Dansk Sejlunion. I de år fik Hans Guldager ideen om at samle alle foreninger langs Amager Strand omkring en storstilet vision om en riviera.

Rivieraplanen
Med 28 foreninger bag sig og et aktivt femmandsudvalg til at føre an, markedsførte Hans Guldager ideen om at forvandle de øde arealer på Østamager til den nuværende kæmpesucces Amager Strandpark. En udvikling, som har ændret det nedslidte Østamager til Københavns nye kystlinje med attraktive boliger, mere velstand, Metro og ikke mindst stranden.
Hans Guldagers mål med visionen var enkel. Han ønskede at sikre fremtiden for havnen og sejlforeningen i Sundby.

Hæder & ære
Hans indsats for dansk sejlsport er anerkendt med et æresmedlemsskab af Dansk Sejlunion, som har overrakt ham en guldmedalje. Han har også bl.a. fået diplom fra Foreningens Hovedstadens Forskønnelse og har modtaget en stribe andre danske og internationale udmærkelser og hædersbevisninger.
Blandt de mange andre sager, han også kæmpede for, var oprettelsen af Lynetten Havn og bevarelsen af Flakfortet. Han var medlem af Eventyrernes Klub og rejste ud og rundt så ofte, det var ham muligt for opleve så meget som muligt af verden.

Eventyr
Da han gik på pension, lagde han fra kaj i Sundby og sejlede på Europas floder og farvande i omkring fem år, inden han vendte hjem for at være et særdeles aktivt medlem af Sundby Sejlforenings Kanonlaug, af Marineforeningen og af Sundby Sejlforenings Seniorer.

Hans Guldager sov stille ind med fred i sindet. Han efterlader sig tre børn, tre børnebørn, et oldebarn, Strandparken, virksomheden og en stor kreds af venner og bekendte.

Bisættelsen foregår i stilhed.

Der er torsdag den 15. september lejlighed til at markere Hans Guldagers sidste rejse, når Sundby Sejlforening er rammen for et arrangement i Hans’ festlige ånd fra klokken 15 til 18.

I stedet for kranse og blomster kan Sundby Sejlforenings Seniorer betænkes på konto 5324 0000 344037, mærket ”Hans” + givers navn.
Hans Guldagers aske bliver, efter hans eget ønske, strøet ud over Øresund ved senere lejlighed.

Christel, Tom og Bolette Guldager – Køge, Amager og Lyngby.