Medlemsmøde 2.10.2014: Mastekran

Medlem 865 Poul Bjørn Jensen har fulgt red. opfordring og skrevet en mail til web@sundby-sejlforening.dk

Efter frilandsmuseet forgæves har forsøgt at få mastekranen på Nyholm til Lyngby, har de kastet deres blik på vores her i SSF, som skulle være den eneste her på øen med håndsving, altså udover førnævnte, som er fra år 1749. Fra min plads her i havnen kan jeg se 3 bygninger med toilet og bad, samt i den ene et veludrustet køkken. Desuden ses en motorkran med motor og en flagmast der lige er lakeret for 60.000,- kr. Envidere ses et hav af mastetoppe blandt færre motorbåde. Spekulerer således på, hvad vi gør ved alle dem med master, hvis vores mastekran forsvinder til Lyngby. Har eet eller andet sted hørt at et medlem (Måske Preben Vognmand) skulle have doneret et elektrisk spil, som vistnok ligger i eet eller andet skur. Sidst nævnte er dog aldrig blevet bekræftet med sikkerhed. Som vores navn (SSF) antyder er vi en del sejlere som har sejl, som er fastgjort til en mast og som mindst 2 gange pr. år. håndterer denne op eller ned, ved hjælp af et håndsving og en kone eller kæreste (Af forskellig størrelse og kraft), hvis arme bliver længere og længere for hver sæson. Skulle det med vognmandens donation være en skrøne og foreningen går helt agurk af bare iver, kan undertegnede meddele,at jeg har iagttaget kraner i andre havne med trin, så man kan ordne problemer i mastetoppen, uden at blive hejst op i en bådsmandsstol. Har oplevet SSF-medlem betale gebyr i Kastrup for at gå op i deres kran. Som en sur gammel mand ville tænke,så er vel noget af det første en sejlforening burde satse på: Mastekran og Masteskur.

Med sejler hilsen, medlem nr.: 865. P. Bjørn Jensen