nyheder og indlæg
Drift og administration af havn og forening
Til at varetage driften af havn og forening har SSF ansat følgende medarbejdere:
Havnechef
Vacant
e-mail: havnechef@sundby-sejlforening.dk
Pladsmand (1/2 tid)
Bjarno Sørensen
mobil: 3062 4990
e-mail: pladsmand@sundby-sejlforening.dk
Pladsmand (1/2 tid)
Henrik Smalbro Sørensen
mobil: 3062 4990
e-mail: pladsmand@sundby-sejlforening.dk
Kontormedhjælper
Joan Høst
Tlf.: 3259 3580
e-mail: ssf@sundby-sejlforening.dk
Ændringer til medlemmers kontaktinformationer
Ændringer til medlemmers adresse, tlf. eller mobilnr., e-mailadresse, eller hvis der skal ændres ved abonnementer, skal meddeles via e-mail til SSF Kontoret på: ssf@sundby-sejlforening.dk
SSF kontakter normalt medlemmer via e-mail eller evt. pr. telefon, så det er vigtigt at foreningen har de rigtige kontaktinformationer registreret i vores medlemsregister.
SSF fakturerer via Mastercard BetalingsService, så det er også vigtigt, at vi har den rigtige adresse i vores medlemsregister.
Vi opfordrer alle medlemmer til at tilmelde betalinger fra SSF til BetalingsService i Netbanken, da det er billigere og nemmere for foreningen i stedet for at fremsende girokort.
Praktisk info
Praktiske oplysninger vedrørende bådplads i Sundby Sejlforening
Sundby Sejlforening er en forening bestående af ca. 1.100 medlemmer, som driver havnen med ca. 320 bådpladser i størrelsen mellem 2 m og 4 m i bredden; de fleste er under 3 meter i bredden.
Du skal være A-aktiv medlem i Sundby Sejlforening for at få plads til et fartøj i havnen eller på land. Indmeldelse koster 1.000 kr. i indmeldelsesgebyr og A-aktiv kontingentet er p.t. 1.320 kr. pr. år.
Pladser uddeles til A-aktiv medlemmer efter anciennitet, dvs. efter hvor længe du har været medlem af foreningen. En ny plads i havnen kan søges hvert år i december og januar måned via et aktivt link på vores hjemmeside: www.sundby-sejlforening.dk .
Man kan ikke købe en plads, idet pladser kun bliver udlejet.
Lejen for en plads i havnen beregnes efter størrelsen på dit fartøj; 276,- kr. pr. år pr. påbegyndt m2 (Længde x Bredde). Dette inkluderer en bådplads i havnen i sommersæsonen samt en plads på land i vintersæsonen.
Der må påregnes ventetid på en fast bådplads i havnen. Ventetiderne er i løbet af det sidste år steget, idet Corona’en har medført øget efterspørgsel på bådpladser :
- • Op til 2 meter i bredden ca. 1-3 år
- • Fra 2 til 3 meter i bredden ca. 3-10 år
- • over 3 meter i bredden op til 8-18 år
Der betales 3.000,- kr. i engangsgebyr (”Pælepenge”) ved tildeling af fast plads i havnen (kun første gang en plads tilbydes).
Lånepladser for en sæson ad gangen uddeles ligeledes efter anciennitet (i maj/juni måned).
En ny plads på land til f.eks. en trailerbåd, en sejljolle, en kajak, osv. kan løbende søges via denne side: https://sundby-sejlforening.dk/ansoeg-om-plads-paa-land-2020/
Du skal være A-aktiv medlem for at søge en plads til et fartøj på land!
Lejen for en plads på land beregnes efter størrelsen på dit fartøj; 276,- kr. pr. år pr. påbegyndt m2 (Længde x Bredde), dog min. 3 m2. Dette gælder f.eks. for en kajak.
Der er normalt ikke ventetid til en plads på land, men det kan forekomme.
Foreningen har en 3 tons kran på servicekajen. Det er således muligt selv at søsætte og optage en sejlbåd med centerløft (f.eks. en Nordisk Folkebåd, Drage, J/70, Yngling osv.), der står på en trailer. Det vil derfor være en mulighed at have båden stående på en trailer på en landplads, indtil man har anciennitet nok til at få tildelt en plads i havnen.
Det kræves, at du som minimum har bestået praktisk og teoretisk duelighedsprøve i sejlads for fritidssejlere (= duelighedsbevis) for at få tildelt plads i havnen. Ligeledes kræves duelighedsbevis for at få tildelt plads på land til en jolle eller trailerbåd, hvis motoren er over 6 hk.
Der er normalt ikke ventetid til en vinterplads (1/11-30/4) på land. Der er heller ikke krav om duelighedsbevis, for kun at have en vinterplads på land. Lejen for en vinterplads på land beregnes efter størrelsen på dit fartøj; 138,- kr. for vinterperioderne 1/1-30/4 og 1/11-31/12 pr. påbegyndt m2 (Længde x Bredde).
Vinterpladslejere skal selv medbringe stativ/bukke til deres fartøj. Stativer/bukke skal være i stål og ikke i træ, da det nedbrydes over tid. De skal være tydeligt afmærket med bådnavn og medlemsnr.
Fartøjet skal i alle tilfælde være forsynet med bådnavn og hjemsted (SSF), i velholdt stand, og som minimum være ansvarsforsikret. Fartøjer hjemmehørende i Sundby Sejlforening skal altid have et gyldigt årsmærke, og føre SSF stander. Jetski/vandscootere er ikke tilladt i Sundby Sejlforening.
Når du har plads på havnen (i vandet eller på land) i vinterperioden, skal du ifølge vores reglementer gå to nattevagter i perioden d. 1/10 til d. 30/4. Læs mere her:
https://sundby-sejlforening.dk/nattevagt-tilmelding
Ved yderligere spørgsmål er du velkommen til at kontakte os eller møde op i SSF kontorets åbningstid, som er den første og sidste torsdag i måneden kl. 19:00-20:30 (SSF kontoret er dog helt lukket i juli måned samt den sidste torsdag i december og den første torsdag i januar). Her er Formanden, Havneudvalget og kontorets personale tilstede. For at melde dig ind som A-aktiv medlem skal du møde op på SSF kontoret i åbningstiden.
Du kan læse mere om indmeldelse og priser på hjemmesiden under FORENINGEN
Vi har ikke lånepladser til udlejning, og vi har heller ikke deciderede gæstepladser. Gæstesejlere er velkomne til at ligge på ’grønne’ pladser mod betaling af havnepenge i havneautomaten ved Havnekontoret. Det bør fremgå af det grønne skilt på en plads, hvor længe den er ledig.
Skematisk oversigt over pladser
Hjertestarter
I vores havn er der hjertestartere placeret på forsiden af det gamle havnekontor og ved indgangen til det røde Fritidshus midt på nordre mole.
Nøgle til den automatiske port
Rulleporten er automatisk og lukker selv uden for åbningstiden.
For at åbne den nye port skal du bruge en elektronisk nøglebrik.
Nøglebrikken koster 200 kr. og kan fås hos kassereren i kontorets åbningstid eller hos havnefogeden i arbejdstiden hvis du oplyser navn & medlemsnummer.
OBS! Du skal stadig bruge den gamle nøgle til de andre døre og indgange.
Parkering
Der er nu opsat nye skilte på parkeringspladsen, så det er tydeligt, at det er en privat parkeringsplads. Der vil laves stikprøver på, om det kun er medlemmer, som parkerer på pladsen i tidsrummet kl. 22,00 – 08,00. Altså om natten!
Hvad skal du gøre, hvis du benytter pladsen i det tidsrum? Du skal blot lægge en seddel i forruden med dit medlemsnummer og navn, så bliver du ikke politianmeldt.
Brug derfor altid trygt parkeringspladsen for du må jo ikke holde på havnepladsen.
I vort reglement for PLADSEN i §1 står: ”…Al motorkørsel og parkering uden tilladelse på havnepladsen er forbudt. Ærindekørsel er tilladt. Ved kørsel på havnepladsen skal vises størst muligt hensyn til fartøjer under klargøring. Cykler og knallerter skal henstilles på de af bestyrelsen anviste pladser. Hvis de henstilles udenfor disse, kan de fjernes uden ansvar……”
I sommerperioden er der dog mulighed for – efter aftale med Havnechefen – at parkere på området, hvor den nedlagte bedding var.
Mastekranen
Mastekranen ved masteskuret og den lille bro på søndre mole er et mødested i foreningen, især forår og efterår, hvor vi hjælper hinanden masterne på og af. Her er der også rig lejlighed til at lære kunsten af de mere erfarne, inden du skal i gang med din egen mast.
Mastekranen er tungt grej og skal behandles med forsigtighed og respekt. Er du i tvivl om noget, er det velset at spørge sig frem.
Når operationen er vel overstået, er det kutyme, at bådejeren henter en håndfuld pilsnere i skivet til en sludder på molen, måske om hvad vi gjorde forkert denne gang. Måske sidder der et par gutter på bænken ovre ved hækken med et skævt grin…
Der er sat en lås på skabet med fjernbetjeningen til mastekranen. Skabet åbnes med medlemsnøglebrikken (tilsvarende åbning af hovedporten).
Har du allerede en medlemsnøglebrik, kan du bruge denne. Hvis du ikke har en medlemsnøglebrik, kan du købe en i kontortiden den første og sidste torsdag i måneden, kl. 19:00-20:30. En nøglebrik koster 100 kr.
Vedligeholdelse af skure
Træbeskyttelse til skure
Når du skal male dit skur udvendigt (for og bagside samt evt. endevæg), så kan du afhente sort træbeskyttelsesmaling i metalværkstedet, der ligger i det NV hjørne af de røde bygninger ud for bådkranen. Du skal bruge din medlemsnøgle for at åbne hængelåsen.
God arbejdslyst og sæt bøtten tilbage efter brug!
Mærkning af udstyr
Sundby Sejlforening er blandt landets største og rigtig mange medlemmer nyder at være medlem af foreningen.
Men det betyder desværre også, at der er rigtig meget udstyr på foreningens område! Og hvad så?
For at området ikke fyldes med efterladte genstande, så prøver havnemyndigheden hele tiden at rydde op og fjerne alt, hvad der ser efterladt, værdiløst og ubrugeligt ud. Men hvordan kan man sikre, at der ikke ind imellem bliver fjernet en genstand, som stadig er i brug og af værdi for ejeren – der er jo en ejer til alt i havnen.
Svaret er enkelt:
Alt skal være mærket med medlemsnummer og bådnavn
Når en genstand findes kan ejeren derfor altid kontaktes for at få den bragt til opbevaring, hvor den ikke genere andre eller virker glemt.
Så det er om at få efterset master, bomme, bukke, stativer mv. om der er tydelig markering herpå. Stiger kan selvfølgelig sikres ved at være fastlåst til bådstativet.
Brug af elektricitet på SSF’s område
Det er kun tilladt at tilslutte strøm kortvarigt til både på havnen, såvel i vandet som på land, og altid kun når man opholder sig i båden.
Ifald en bådejer ønsker at tilslutte strøm i længere tid, må dette kun ske via et godkendt kabel med indbygget energimåler (bimåler), som anskaffes for bådejerens egen regning. Et sådant kabel med energimåler koster ca. 1200 – 2400 kr. alt efter fabrikatet. Foreningen kan formidle informationer om leverandører af disse.
Brug af borde, bænke, griller m.m.
Sundby Sejlforening er en forening, og havn og plads er vores fælles areal, som vi deler med vores og restaurantens gæster samt andre besøgende. Alle, dvs. både medlemmer og havnens andre gæster, er velkomne til at slå sig ned på vores græsplæner eller ved de borde og bænke, der står på området.
Hvis et medlem har sat sit eget bord, stole, bænke eller gril på området skal det være til fælles brug. Intet medlem kan reservere et område til sig selv, hvorfor det heller ikke er tilladt at låse eller binde møblerne sammen eller at afmærke med afspærringsbånd eller lignende.
Skilte på møblerne med tekster som ’Privat’, ’Kun til egen brug’, ’Kun for medlemmer’ eller tilsvarende vil blive fjernet af foreningens ansatte.
Sådan har reglerne været hidtil og sådan er de fortsat!
Disse regler gælder på moler og græsplæner såvel som på vinterpladserne, idet vinterpladserne i sommerperioden er til fælles brug og ikke ’tilhører’ noget enkeltmedlem. Undtaget er selvfølgelig trailerbådspladser og andre sommer/helårspladser på land, hvor medlemmet betaler en pladsleje.
Desuden må borde og andet udstyr i de 10 nyttehaver længst mod syd (stødende op til vejen ud til Sundby Kajakklub) selvfølgelig kun bruges med havelejerens tilladelse. Restaurantens borde og stole på den indhegnede terrasse foran klubhuset er også undtaget ovenfornævnte regler.
Hvis et medlem ikke vil acceptere andres brug af sine havemøbler, skal de fjernes fra foreningens område; ligeledes må griller placeres i eget skur eller tages hjem.
Trin til ombordstigning
En del bådejere har monteret et hjemmelavet trin på molen for at gøre det lettere at komme til og fra borde. Dette er en udmærket løsning til gavn og glæde for de bådejere (og/eller gæster), som har vanskeligt ved at gå direkte til/fra borde.
MEN en del af disse trin er nu i så dårlig stand, at de udgør en risiko. Dette er måske ikke et problem for den enkelte bådejer, som kender sin bådplads og sit trins svagheder, men det kan være farligt for gæster og gæstesejlere m.fl., som benytter trinnet i den tro, at det er i orden. I fald der sker skade som følge af defekte trin, er det SSF’s ansvar og SSF bliver erstatningspligtig.
Alle bådejere med “hjælpetrin” monteret skal derfor kontrollere, at trinnet er løbende vedligeholdt og i forsvarlig stand. Havnechefen kan være behjælpelig med at fjerne trin, som er uforsvarlige eller uønskede.
Afrigning af havneplads
Når båden tages på land, eller forlægges for vinteren til en anden plads i havnen, skal faste fortøjninger, måtter, slanger og trin m.v. fjernes fra broen/molen og pladsskiltet skiftes til grøn.
Eventuelle effekter efterladt på broen/molen vil blive inddraget af havnens medarbejdere, som led i den løbende soignering af bro og moler.
Lån værktøj af havnekontoret
- 3 Nilfisk støvsugere til afskrabning af bundmaling. Når du skraber bundmaling af, skal den afskrabede maling enten opsamles af støvsuger eller på en presenning lagt ud under båden og smides i beholderen for malingsaffald.
- Buskrydder til vinterpladsen, der sikkert er groet godt til i den danske sommer.
- Højtrykspuler til afvaskning af båden. Lettere begroning m.v. kan spules væk inden det tørrer ind.
- Godkendt bådsmandsstol til det, du glemte oppe i masten.
Snak med Erik Schmidt på havnekontoret, tlf. 3060 1405.
Miljø og sikkerhed
Her kommer noget tekst
Sortering af affald
I Sundby Sejlforening har vi forskellige containere til affaldssortering.
Alt affald skal sorteres i følgende kategorier: Madaffald, plast samt mad- og drikkekartoner, metal, glas, pap, og restaffald.
Plast og mad- og drikkekartoner skal i samme container.
Containerne er placeret således:
Madaffald | Plast samt mad- og drikkekartoner | Metal | Pap | Restaffald | Glas | |
Gl. havnekontor | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Masteskur | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | |
Servicekaj | Ja | Ja | Ja | Ja | ||
Toiletbygning Nordre mole | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja | Ja |
Madaffald skal ikke nødvendigvis være pakket ind.
Sorteringsvejledninger kan du finde her https://remondisdanmark.dk/affaldsguide/
Farligt affald skal stadig sorteres og afleveres i Miljøstationen ved servicekajen, og der er stadig containere til maleaffald på Søndre Mole.
Større mængder af brandbart restaffald (inkl. haveaffald) kan smides i den store blå container for enden af kanalen, og større stykker metalskrot kan smides i metalcontaineren, ligeledes for enden af kanalen.
Husk at alle skal sortere affaldet inden det lægges i containerne.
Det er vigtigt, at alt affald sorteres korrekt, af hensyn til både miljøet og SSF’s økonomi. Når affald smides i de forkerte containere, skal vi betale for manuel sortering og/eller en strafafgift. Dette kan på årsbasis let løbe op på 10.000-vis af kroner, som kun kan dækkes via kontingentet.